Saltar a continguts

EC Pla de l'Estany

Navegació

Menú principal

NOTÍCIES

30/04/2020
Una oportunitat d'or: posar la bicicleta al centre de la mobilitat urbana

Aquest mes de maig, la Plataforma, publicarem un article a la premsa local, promovent la idea de que la bicicleta pot ser un element clau en el desconfinament i proposant mesures que es poden adoptar a nivell local, tal com ja s'està fent en altres municipis. Us adjuntem el text en .pdf, per si us el voleu descarregar
 
Acompanyarem l'article, amb la sèrie de cartells 'Com anar en bicicleta per la ciutat' editats pel Bicicleta Club de Catalunya (BACC). Us posem també, un enllaç a la seva web.


Imatge de complement

LA BICI, UN ELEMENT CLAU EN EL DESCONFINAMENT
 
En el procés de desconfinament, l'ús de la bicicleta pot ser un element clau per mantenir a ratlla els contagis i és per això que aquests dies molts municipis estan posant fil a l'agulla.
Les característiques de la bicicleta fan que sigui un mitjà de transport amb una probabilitat de transmissió de virus molt baixa. A diferència del cotxe, el ciclista està en un espai obert i el nombre d'elements que necessita manipular és mínim. D'altra banda, la reducció de la contaminació, amb l'ús de la bicicleta, afavoreix la millora de les condicions respiratòries dels ciutadansel Covid-19 afecta principalment les vies respiratòries i, a més, sembla que es manté més temps en l'aire, associat amb les partícules contaminants en suspensió, incrementant així les possibilitats de contagi.
Cal que les administracions facin una crida a la ciutadania recomanant: tant els desplaçaments a peu, sempre que sigui possible, com l'ús de la bicicleta en els trajectes autoritzats; cal fer visible l'alternativa, augmentant la xarxa pedalable amb carrils bici addicionals a les principals vies de circulació de la ciutat i mai en detriment dels espais destinats als vianantsPensem que les administracions han de fer un pas endavant ferm per impulsar la mobilitat sostenible, reduint espai al cotxe. 
Aquests carrils bici poden fer-se de manera temporal amb tècniques d'urbanisme tàctic, és a dir, amb pintura, cons i altres elements que no requereixin obres. És ràpid, barat i eficaç.
Entre algunes mesures adoptades en diverses ciutats, s'inclou la de destinar fins al 25% de l'espai de circulació per a vianants i usuaris de bici, emprant com a mínim un carril de circulació de cotxes per a ús exclusiu de la bici, a tots els carrers de la xarxa bàsica. En el cas que el carrer ja estigui equipat amb un carril bici, aquest es pot ampliar, si cal, ocupant espai del carril de circulació dels cotxes.
Banyoles és una ciutat ideal perquè molts ciutadans i ciutadanes, també els nens i les nenes a partir d'una edat adequada, es puguin moure a peu o amb bicicleta sense por.  

Ara més que mai és necessari adequar el disseny dels carrers i una planificació basada en les necessitats de totes les persones, també dels qui es desplacen a peu o amb bicicleta, per tal d'afrontar 'la desescalada' d'aquesta crisi sanitària, amb totes les garanties de seguretat. 

Annex: Text de l'artícle  (pdf 318.17KB)
Enllaç:  BACC